Search

Знайомимось з досвідом роботи

знайомимось з досвідом роботи

Карантин – карантином, а заняття за розкладом

      У час карантину, оголошеного для запобігання поширенню коронавірусу  COVID-19, освітній процес в Івано-Франківському базовому медичному коледжі не припиняється, а проводиться у формі дистанційного навчання. І не просто за принципом: викладач щось радить почитати, а студент відкладає на «завтра-післязавтра». У коледжі все серйозно: чотири пари щодня, розклад дзвінків, лекції викладачів, індивідуальні консультації і навіть практика. Тільки дистанційно: не в навчальних аудиторіях, а у власних домівках студентів і викладачів. Про особливості такого навчання розповідає директор ІФБМК Володимир Стасюк.

     – Ще 11 березня ми ухвалили Положення про контроль навчальних досягнень студентів коледжу за період дистанційного навчання під час карантину. Для себе ми вирішили, що карантинний період треба використати максимально ефективно для навчального процесу. Тим більше, що терміни карантину продовжуються і важко спрогнозувати, як довго він триватиме. Очевидно, і семестр буде продовжено, і переноситимуться вступні іспити, і, можливо, як в Європі, новий навчальний рік розпочнеться з жовтня. Щодо навчання в умовах карантину, то хтось практикує контрольні для студентів, хтось дає їм завдання для самостійного вивчення. Ми ж вирішили, що найкращий варіант – це дотримання попереднього розкладу, за яким вчилися до того. Бо відчуваємо відповідальність за наших дітей. Вони хочуть щоденного, зокрема і вербального зв'язку. Перевага такого дистанційного навчання в тому, що студенти займаються стало, в режимі розкладу, щодня по чотири пари плюс щодня дві консультації по 45 хвилин.

     – Реально заняття з фіксованим часом, «дзвінками», перервами?

     – Хіба дещо змінили. Якщо раніше пара тривала 1 годину 20 хвилин, то тепер – годину. Є перерви, щоб діти могли відпочити. І перший дзвінок не о 8 ранку, як звично у коледжі, а о 9 годині, бо так зручніше і викладачам, і студентам, які всі зараз перебувають вдома.

     – Як виглядають заняття? Є тільки лекції чи й опитування?

     – Викладачі спільно зі студентами та методистами коледжу вибирають найбільш технічно доступні форми дистанційного навчання: онлайн-заняття, скайп-конференції, відеоуроки, лекції-презентації, тестування з використанням різноманітних освітніх платформ, в тому числі платформи Moodle, яка діє на сайті коледжу і на яку підписані всі студенти. Там викладаємо завдання, лекції, схеми, тексти. Використовуємо всі доступні форми електронного зв'язку: вайбер, Zoom, Інстаграм тощо. Є опитування, є запитання від студентів, є діалог – як вербальний, так і електронний.

     – Заняття з оцінками чи без?

     – Зрозуміло, ми не можемо при дистанційній формі навчання повноцінно повсюдно використовувати 12-бальну систему оцінювання. Здебільшого користуємось таким методом: якщо був готовий до занять – відмітка «плюс», якщо у викладача є сумніви, що студент готувався  – відмітка «мінус», і якщо не був на зв'язку, то отримає «нб». Хоча на деяких заняттях, де є тестові завдання, виконання яких обумовлене часовими інтервалами, ставимо і оцінки, але не переносимо в академічний журнал.

     – А практичні заняття?

     – Назвемо це віртуальною практикою. Даємо завдання, алгоритми виконання практичних навичок, щоб студент їх відпрацьовував. Для цього використовуємо тематичні навчальні відеофільми, значна частина яких створена в нашому закладі. Бо потім, після закінчення карантину, те, що вивчалося чотири години, доведеться освоїти за дві години, або і годину. А освоїти таки потрібно. Навіть такий предмет як фізкультура, який був у розкладі занять, ми замінили іншими навчальними предметами і дисциплінами, але викладачі фізвиховання виклали різні цікаві відеовправи, чим можна займатися щоденно вдома під час перерв або після закінчення занять.

     – Чи легко студентам дається дистанційне навчання? Чи всі мають можливість вчитися в такому режимі?

     – Нема такого, щоб хтось був не під'єднаний до інтернету чи 4G в смартфонах. Якщо ж раптом десь з технічних причин зник інтернет, то використовуємо звичайний телефонний зв'язок для індивідуального навчання. Більше того, ми зробили консультації – і щоденні з 14 годин 30 хвилин до 16 години згідно з розкладом, і додаткові в суботу з 10 до 13 години за потребою і бажанням студента (з будь-якого предмету, дисципліни). Студент, попрацювавши тиждень, може звернутися до викладачів, якщо щось не зрозумів і потребує додаткового пояснення. В кожній підгрупі ми також визначили студента, який найкраще дає собі раду з дистанційного навчання, і попросили-зобов'язали його бути додатковим джерелом консультацій в позаурочний час для своєї підгрупи (8-12 осіб). Гарний прояв студентського самоврядування в час карантину. А ще найближчим часом ми проведемо за допомогою електронних комунікацій спільні збори батьків і студентів в режимі груп (підгруп), де будемо обговорювати спільну відповідальність студентів, викладачів та батьків за якість дистанційного навчання під час карантину.

     – Чи легко перевірити: вчиться студент дистанційно, присутній на занятті, працює над матеріалом?

     – Облік занять здійснюють завідувачі відділень згідно з даними, які викладачі і старости груп подають щодня. Студенти знають (ознайомлені з вищезгаданим Положенням), що після завершення карантину вони складатимуть звіт про свою навчальну працю. Перевірятимемо конспекти та інші паперові, електронні носії навчальної «продукції» – це один етап контролю, а ще буде комісійний контроль рівня знань по типу комплексного іспиту (заліку). У кожній групі на кожному курсі буде створена комісія з викладачів дисциплін, голів циклових комісій, методистів, завідувачів відділень, заступників директора коледжу, представників студентського самоврядування. Перед такою поважною комісією студент буде «захищати» знання, здобуті дистанційно. За кілька днів проведемо такі комплексні іспити, тобто паралельно проходитиме навчання і захист того, що вчили дистанційно.

     – А якщо хтось не зможе підтвердити свою «працездатність» під час карантину?

     – Ми дамо йому можливість провчитися ще один рік. Безплатно, навіть якщо це студент-контрактник. Хто «проспав» вдома карантин, той вчитиметься додатковий рік. Ми відчуваємо відповідальність: це медицина, а не політологія. Матеріал потрібно вивчити, за цим стоятимуть потім людські життя.

     – Словом, при такому дистанційному навчанні при ділі і студенти, і викладачі, чи не так?

     – Погодьтесь, нелегко втримати дитину в хаті, коли є можливість кудись піти. Але карантин – це не відпочинок, не канікули. І ми студентів не залишили напризволяще. Викладача ж дистанційне навчання відволікає від «роздумів» про коронавірус, така собі відволікаюча терапія. А студент на інше переключений, тренує мозок, бо як не буде працювати, то поки прийде з карантину на заняття, то «забуде табличку множення». Очевидно, що кожна праця втомлює, але це приємна, благородна втома. Можливо, незвична для нас форма навчання, але дуже потрібна.

: