Нормативна база

Інклюзивне навчання

ІНКЛЮЗИВНЕ НАВЧАННЯ


Інклюзивне навчання — система освітніх послуг, гарантованих державою, що базується на принципах недискримінації, врахування багатоманітності людини, ефективного залучення та включення до освітнього процесу всіх його учасників.

Інклюзивне навчання ґрунтується на таких принципах:

  • кожна дитина має право на освіту;
  • кожна дитина має унікальні особливості, інтереси, здібності та навчальні потреби;
  • освітні програми мають брати до уваги широке різноманіття характеристик і потреб дітей;
  • діти з особливими освітніми потребами повинні мати доступ до навчання у звичайних освітніх установах;
  • заклади освіти зобов'язані створити умови навчання, що забезпечують потреби дитини;
  • звичайні заклади освіти є найбільш ефективним методом навчання з точки зору забезпечення потреб дитини, протидії дискримінації та розподілу державних коштів.

Особа з особливими освітніми потребами – особа, яка потребує додаткової постійної чи тимчасової підтримки в освітньому процесі з метою забезпечення її права на освіту.

Діти з особливими освітніми потребами мають право на:

  • дистанційну та індивідуальну форми навчання;
  • психолого-педагогічну та корекційно-розвиткову допомогу;
  • «підлаштовані» для їхніх потреби приміщення закладів освіти;
  • корекційних педагогів, психологів;
  • адаптовані методи та форми навчання, ресурси спеціальної освіти, партнерство з громадою.

Інклюзивне освітнє середовище коледжу – це простір, у якому забезпечується сукупність умов, способів і засобів реалізації освітнього процесу для спільного навчання, виховання та розвитку здобувачів з урахуванням їхніх потреб та можливостей, у якому вони можуть вільно пересуватися, навчатися, розвиватися й спілкуватися.

ВСП Заліщицький ФК імені Є.Храпливого НУБіП України надає освітні послуги здобувачам фахової передвищої освіти з особливими освітніми потребами на рівній основі з іншими здобувачами освіти.

У коледжі створюються достатні умови щодо реалізації права на освіту осіб з особливими освітніми потребами шляхом забезпечення розумного пристосування та універсального дизайну.

З метою реалізації рівних можливостей доступу до навчання та інфраструктури Коледжу осіб з особливими освітніми потребами в освітній процес впроваджуються спеціальні педагогічні технології та методи, система високоякісного супроводу навчання, підтримки та допомоги.

Здобувачі освіти з особливими освітніми потребами мають право та можливість отримати дистанційний доступ до всіх навчальних матеріалів за освітніми компонентами ОПП у зручний спосіб, а також здійснити контроль отриманих результатів навчання в дистанційному режимі, можуть навчатися за індивідуальним графіком навчання.

Супровід здобувачів освіти з особливими освітніми потребами в Коледжі передбачає, зокрема:

– навчально-організаційний супровід — допомогу учасникам освітнього процесу в організації освітнього процесу, організацію індивідуальних консультацій тощо.

– психолого-педагогічний супровід, який включає надання психологічної та педагогічної допомоги здобувачам освіти з особливими освітніми потребами під час освітнього процесу.

Повноцінне навчання передбачає участь у культурних, спортивних, наукових заходах. Здобувачі освіти з особливими освітніми потребами нарівні з іншими здобувачами освіти беруть участь у концертах і виступах, круглих столах і конференціях, конкурсах, виставках тощо.

Для забезпечення гідної взаємодії з особами з особливими освітніми потребами викладачі з повагою ставляться до таких осіб, вживають заходів для дотримання і захисту їх прав; не допускають висловлювань чи дій, які порушують чи принижують їхню гідність.

Коледж забезпечує доступність до будівлі Коледжу (шляхи руху, зона паркування транспорту); безбар'єрний простір; безперешкодний рух у навчальних приміщеннях, доступність до дверних і відкритих прорізів; організацію освітнього процесу, за можливості, на першому поверсі навчального корпусу.

Таким чином, інклюзивне навчання в Коледжі відбувається із застосуванням індивідуального підходу, врахуванням особливостей нозології та через організацію з використанням сучасних технологій, тому числі й дистанційного навчання.



Умови доступності коледжу для навчання осіб з особливими освітніми потребами

Академічна мобільність

Академічна мобільність


Академічна мобільність у фаховій передвищій освіті ‒ можливість учасників освітнього процесу навчатися, викладати, стажуватися чи проводити дослідницьку (мистецьку, спортивну) діяльність в іншому закладі освіти (науковій установі) на території України чи поза її межами.


Право на академічну мобільність може бути реалізовано за власною ініціативою здобувача освіти, підтриманою керівником відповідно до

Положення про академічну мобільність у ВСП Заліщицький ФК імені Є.Храпливого НУБіП України


Основними цілями академічної мобільності учасників освітнього процесу Коледжу є:

  • підвищення якості фахової передвищої освіти;
  • підвищення ефективності наукових досліджень;
  • підвищення конкурентоздатності педагогічних працівників та випускників Коледжу на українському та міжнародному ринках освітніх послуг і праці;
  • збагачення індивідуального досвіду учасників освітнього процесу щодо інших моделей створення та поширення знань;
  • залучення світового інтелектуального потенціалу до вітчизняного освітнього процесу на основі двосторонніх та багатосторонніх угод між Коледжем та партнерами;
  • встановлення внутрішніх та зовнішніх інтеграційних зв'язків, інтеграції освітньо-професійних програм Коледжу з програмами закладів вищої освіти;
  • синхронізація стандартів фахової передвищої та вищої освіти закладів-партнерів.

Основними завданнями академічної мобільності учасників освітнього процесу Коледжу є:

  • підвищення рівня теоретичної та практичної підготовки, проведення досліджень з використанням сучасного обладнання і технологій, опанування новітніми методами дослідження, набуття досвіду проведення науково-дослідної роботи та впровадження її результатів;
  • підвищення рівня володіння іноземними мовами;
  • посилення інтеграції освіти і науки, розвиток наукових досліджень, формування системи кроскультурних знань, а також поширення знань про мову, культуру, освіту і науку України;
  • підтримка соціальних, економічних, культурних, наукових взаємовідносин та зв'язків з іншими країнами.

За місцем реалізації академічна мобільність поділяється:

  • зовнішня академічна мобільність (міжнародна) – передбачає виконання програми академічної мобільності учасником освітнього процесу Коледжу в іноземному закладі освіти протягом певного періоду;
  • внутрішня академічна мобільність – передбачає виконання програми академічної мобільності учасником освітнього процесу Коледжу в іншому закладі освіти України, відмінному від місця постійного навчання (роботи) протягом певного періоду.

Формами академічної мобільності для учасників освітнього процесу, що здобувають освітньо-професійний ступінь фахового молодшого бакалавра у ВСП Заліщицький ФК імені Є.Храпливого НУБіП України є:

  • навчання за програмами академічної мобільності на основі двосторонніх aбo багатосторонніх договорів між закладами освіти — партнерами щодо програм академічної мобільності (без отримання другого документа про фахову передвищу освіту);
  • мовне стажування (удосконалення рівня практичного володіння іноземною мовою в певній професійній діяльності або галузі знань);
  • стажування;
  • проходження навчальної та/або виробничої практик.

Студенти мають можливість взяти участь у великій кількості різноманітних програм академічної мобільності. Для пошуку відповідної програми можна скористатися сайтами посольств, стипендіальних фондів, служб академічних обмінів, освітніх організацій та ін. Можна, наприклад, скористатись такими програмами академічного обміну як Global UGRAD (США), Fulbright Graduate Student Program (США), «Mevlana» (Туреччина), Erasmus+ (ЄС) тощо.

Також можна знайти цікаві проекти на сайтах освітніх організацій і програм British Council Ukraine, Французького інституту в Україні, Італійського інституту культури в Києві, Kyiv Educational Advising Centre та ін.


Процедура реалізації академічної мобільності


Неформальна освіта

Неформальна освіта 



«Освіта — шлях до прогресу»

Формальна освіта – це освіта, яка здобувається за освітньо-професійними програмами відповідно до визначених законодавством рівнів освіти, галузей знань, спеціальностей (професій) і передбачає досягнення студентами визначених стандартами освіти результатів навчання відповідного рівня освіти та здобуття кваліфікацій, що визнаються державою.

Неформальна освіта – це освіта, яка здобувається, як правило, за освітньо-професійними програмами та не передбачає присудження визнаних державою освітніх кваліфікацій за рівнями освіти, але може завершуватися присвоєнням професійних та/або присудженням часткових освітніх кваліфікацій. Вона допомагає швидко і вчасно отримати необхідні знання відповідно до потреб тут і зараз. Види неформальної освіти: професійні курси/тренінги, громадянська освіта, онлайн освіта, професійні стажування тощо.

Інформальна освіта (самоосвіта) – це освіта, яка передбачає самоорганізоване здобуття особою певних компетентностей, зокрема під час повсякденної діяльності, пов'язаної з професійною, громадською або іншою діяльністю, родиною чи дозвіллям. Така навчальна діяльність не обов'язково цілеспрямована та структурована, не фіксується документально, але сприяє розширенню професійних знань та умінь і є однією з ключових компетентностей особистості.

ФОРМИ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ: очна (тренінги, майстер-класи, семінари, майстерні тощо), дистанційна (дистанційні курси, вебінари) тощо.

ДЕ ЗДОБУТИ: неурядові установи, приватні особи, платформи дистанційного навчання.


 ОСНОВНІ ЦІЛІ НЕФОРМАЛЬНОЇ ОСВІТИ

  • професійний розвиток відповідно до державної політики у галузі освіти та забезпечення якості освіти;
  • підвищення якості освітніх послуг, які надаються Коледжем;
  • підвищення ефективності пошукових та наукових досліджень здобувачів освіти;
  • підвищення конкурентоздатності випускників Коледжу на вітчизняному та міжнародному ринках освітніх послуг та праці;
  • збагачення індивідуального досвіду учасників освітнього процесу щодо інших моделей створення та поширення знань.

ІДЕАЛЬНА ФОРМУЛА НАВЧАННЯ : формальна + неформальна освіта. Тоді досвід, отриманий внаслідок саморозвитку доповнює той, який студенти отримують у Коледжі.

Всі бажаючі мають можливість здобувати неформальну та інформальну освіту. Слід відзначити, що отримані при цьому результати навчання можуть бути перезараховані здобувачам освіти у їх формальному навчанні. Здобувачі освіти мають можливість отримати оцінку за окремий розділ/модуль або підсумковий контроль із окремих дисциплін за здобуття певних компетентностей не лише в стінах Коледжу, а і за його межами.
Визнання закладом освіти результатів неформального та/або інформального навчання особи – це комплекс процедур, що встановлюють їх відповідність результатам навчання, передбаченим відповідною освітньою програмою (результатам навчання певних освітніх компонентів або програмним результатам навчання), або певному рівню освіти, за підсумками чого приймається рішення про можливість зарахування особі певних освітніх компонентів (складових освітніх компонентів) відповідної освітньої програми (у тому числі, в рамках її вибіркової складової).

ВАЖЛИВО! Результати навчання, здобуті шляхом неформальної та/або інформальної освіти, визнаються в системі формальної освіти Коледжу в порядку, визначеному законодавством.


 НОРМАТИВНА / ІНСТИТУЦІЙНА БАЗА

За детальнішою інформацією щодо процедури перезарахування результатів неформального/інформального навчання звертайтесь до завідувачів відділень нашого закладу освіти.


 ОСВІТНІ ПЛАТФОРМИ ДЛЯ НЕФОРМАЛЬНОГО НАВЧАННЯ

ual.ua

Українська академія лідерства — 10-місячна програма неформальної освіти для випускників шкіл (віком від 16 до 20 років), що будується на поєднанні елементів фізичного, емоційного та інтелектуального розвитку. Приклади курсів: фінансовий менеджмент, історія України, психологія відносин, кулінарія, проєктний менеджмент. Також програмою передбачені експедиції Україною, дослідження Ізраїлю та Європи.

insha-osvita.org

Інша Освіта — українська громадська організація, що працює за стандартами неформальної освіти Німеччини «Theodor Heuss Kolleg» та проводить професійні курси для освітян із дотримання стандартів якості неформальної освіти.

prometheus.org.ua

Prometheus – українська безоплатна платформа онлайн-освіти, яка створена у 2014 році. Серед її партнерів найкращі заклади вищої освіти країни. Prometheus надає безкоштовну можливість університетам, провідним викладачам і компаніям-лідерам публікувати та розповсюджувати курси. Успішне завершення курсу дасть змогу отримати електронний сертифікат, який підтверджуватиме здобуті знання. Курси на Prometheus доступні в мережі у будь-який час, платформа також пропонує мобільний додаток для Android та iOS.

vumonline.ua

ВУМ (Відкритий Університет Майдану) – дистанційна платформа громадянської освіти. Онлайн-проєкт пропонує понад 30 тем для безоплатного навчання. Лекції читають провідні викладачі бізнес-шкіл, громадянського сектору, практики бізнесу та соціальної сфери. Курси пов'язані з такими напрямами: персональний розвиток, реалізація потенціалу, підприємництво, формування відкритого суспільства в Україні. За умови успішного проходження обраного курсу, ви можете завантажити сертифікат.

www.ed-era.com

EdEra (Education Era) – освітній проєкт, що має на меті зробити навчання в Україні якісним і доступним. Усі курси тут безоплатні, проте після закінчення кожен охочий може віддячити проєкту. До кожної лекції (коротких відео, запитань і завдань для кращого засвоєння матеріалу) додається супроводжуючий матеріал – конспект з ілюстраціями та поясненнями. Кожного тижня студенти виконують домашнє завдання, а в кінці курсу складають іспит. Навчатися можна в будь-який зручний час, а успішність підтверджується сертифікатом.

www.coursera.org

На цій онлайн-платформі розміщено більше 2 тис. курсів із понад 180 спеціалізацій на 4 освітніх рівнях, зареєстровано близько 25 млн. слухачів – тут можна навчатися та отримувати кредити 149 провідних університетів світу, які є партнерами Coursera. У разі успішного закінчення курсу користувач отримує сертифікат. Протягом навчання студент повинен переглядати лекції, які надсилаються йому щотижня, читати рекомендовані статті та виконувати домашні завдання. Деякі курси мають українські субтитри.

www.edx.org

Заснований Гарвардським університетом і Масачусетським технологічним університетом у 2012 році, EdX є центром онлайн-навчання та надає послуги МВОК на відкритій безкоштовній платформі OpenEdX, пропонуючи слухачам високоякісні курси за 24 напрямами, серед яких комп'ютерні технології, статистика, література та інші. Онлайн-курси повторюють реальні лекції, які викладаються в Гарварді, університеті Корнуелла та інших відомих навчальних закладах. Курси безоплатні, проте отримання сертифікату потребує оплати.

www.udacity.com

Більшість курсів Udacity – технічного напряму. В окремі розділи винесено матеріали з математики, бізнесу, дизайну, інших наук (фізика, біологія). Усього Udacity пропонує близько 30 курсів, які діляться за рівнем складності: новачок, досвідчений, профі. У кожному курсі є кілька уроків, які містять відео. У кінці заняття є завдання, яке допоможе перевірити засвоєння матеріалу.

Кожен курс триває близько 2 місяців, а щотижня на навчання треба витрачати орієнтовно 6 годин. За допомогою Udacity можна навіть отримати роботу, адже інформація про студентів (за згодою) передається роботодавцям, які уклали договір із компанією. Наразі платформа співпрацює з корпорацією «Google», фінансовим гігантом «Bank of America», соціальною мережею Facebook та іншими.

www.codecademy.com

Сodecademy – заснована у 2011 році інтерактивна онлайн-платформа з вивчення 7 мов програмування – Python, PHP, jQuery, JavaScript, Ruby, а також описових мов зовнішньої розмітки сторінок HTML і CSS. Сайт дозволяє кожному створювати та публікувати нові курси, використовуючи Course Creator, а для деяких курсів існують «пісочниці», в яких користувачі можуть тестувати свої програмні коди. Codecademy також запустила iOS-додаток «Hour of Code» для тих, хто прагне вивчати програмування в ігровій формі. Станом на січень 2014 року 24 млн користувачів виконали більше 100 млн вправ.

uk.duolingo.com

Якщо ви поставили перед собою мету вивчити іноземну мову, тоді вам в пригоді стане безоплатна платформа Duolingo, у якої є український інтерфейс. Навчання проходить у ігровій формі, з кожним рівнем завдання стають складнішими, а за їх виконання ви отримуєте «гроші» – лінготи. За них можна купити перехід на вищий рівень. Більше уваги приділяється письмовим урокам і диктантам, розмовній мові – менше. Користувачі цієї онлайн-платформи можуть додавати друзів і змагатися з ними у вивченні іноземної мови.

canvas.net

Проєкт Canvas Network відрізняється великою різноманітністю курсів, які проводять різні за рівнем підготовки та напрямом діяльності люди: доктори наук, менеджери, письменники.

Курси не мають єдиного підходу до викладання. Із особливостями кожного курсу можна ознайомитися в описі. Курси тривають 2–3 тижні, анонсуються за місяць і раніше, що дозволяє бажаючим попередньо записатися. Canvas Network пропонує безоплатні, умовно безоплатні та платні курси. Умовно безоплатні передбачають придбання додаткових навчальних матеріалів (посібників, літератури), а платні дозволяють заробити кредити в системі безперервної освіти.

kursor.kiev.ua

Київський навчальний центр «Курсор» пропонує широкий спектр дистанційних курсів менеджерів з туризму, ресторанного бізнесу тощо, які включають теоретичну і практичну частини ознайомлення зі специфікою туристичного бізнесу і продажів у туризмі, як правильно організувати роботу ресторану, кафе; управляти персоналом і виробництвом, вибирати маркетингову стратегію. Після закінчення курсів видається сертифікат.

uaguides.com

Громадська спілка «Всеукраїнська Асоціація гідів», (ВАГ) пропонує курси за напрямом «Туристичний гід». ВАГ є членом Федерації Європейських Гідів (FEG) з 2016 року, та представляє Україну в цій професійній спільноті. За результатами навчання слухачі курсу отримують досвід з методики підготовки та проведення оглядової екскурсії; методики розробки авторських екскурсій, методики інтерпретації історичного, культурного та природного спадку; методики розробки та апробації туристичних маршрутів; використання інформаційних ресурсів при складанні контрольних текстів екскурсій. Після закінчення курсів видається свідоцтво.

osvita.diia.gov.ua

Дія. Цифрова освіта – національна онлайн-платформа для розвитку цифрової грамотності. 2 461 809 сертифікатів отримали студенти платформи. На платформі вчитись – просто та зручно. Доступні кілька десятків освітніх серіалів. Усі вони безкоштовні. Можна навчатися, коли вам зручно і де вам зручно. А після перегляду серії скласти невелике тестування – для кращого засвоєння теми, та отримати сертифікат. Він підтверджує здобуті навички та допоможе під час працевлаштування. Популярні теми освітніх серіалів: діджитал, фінанси, підприємництво, психологічна підтримка, бізнес, інформаційна грамотність, безбар'єрність, кібербезпека, інструменти Google, хаби, пілоти, публічні послуги, журналістика, програмування, технології, криптовалюта.

netacad.com

Щоб полегшити доступ до освіти та професійного навчання у світовому масштабі, компанія Cisco розробила програму мережних академій для фундаментальної підготовки фахівців у галузі інформаційних технологій за загальновизнаними стандартами. Програма діє з 1997 року, і з цього часу більш ніж 11 000 мережевих академій у 167 країнах світу надають студентам комплексний підхід до навчання. Навчальні курси охоплюють широке коло напрямків: від основ інформаційних технологій та базових курсів із мереж до спеціалізованих курсів із безпеки, бездротових технології, основ Java програмування та UNIX.

udemy.com

Udemy — це міжнародна навчальна платформа з безліччю онлайн-курсів, призначених для розвитку життєвих навичок, які допоможуть прискорити процес здобуття освіти чи кар'єрний ріст. Курси пропонуються по широкій категорії, включаючи бізнес та підприємництво, науку, мистецтво, здоров'я, мови, музику та технології. Udemy є частиною зростаючого руху MOOC, доступного поза традиційною університетською системою освіти.