СТУДЕНТСЬКИЙ НАУКОВО-ПРАКТИЧНИЙ ГУРТОК
«РОБОТОТЕХНІКА»
Керівник гуртка: Пронь Михайло Богданович, спеціаліст ІІ категорії, завідувач лабораторії «Схемотехніка та робототехніка» Заліщицького ФК імені Є. Храпливого НУБіП України.
Староста гуртка: Людкевич Надія Русланівна, студентка 31 групи, спеціальності «Комп'ютерна інженерія».
Сучасний світ стрімко змінюється під впливом науково-технічного прогресу. Автоматизація, цифрові технології, інтелектуальні машини та системи стали невід'ємною частиною нашого життя. У цьому контексті робототехніка займає провідне місце як одна з найперспективніших і динамічно розвиваючих галузей. Вона поєднує знання з електроніки, схемотехніки,мікропроцесорних систем, інформатики, штучного інтелекту та управління, і саме тому є надзвичайно актуальною для підготовки майбутніх фахівців різних спеціальностей.
Робототехніка не лише відкриває перед студентами широкі можливості для розвитку кар'єри у високотехнологічних сферах, а й формує вміння працювати в команді, критично мислити, аналізувати та вирішувати реальні технічні задачі. Саме тому розвиток гуртка робототехніки в коледжі, є важливим кроком у формуванні технічно грамотного та конкурентоспроможного покоління.
Учасники гуртка мають змогу розробляти власні проєкти, працювати з різними технологіями, брати участь у змаганнях і конкурсах, здобуваючи призові місця та неоціненний досвід, який стане основою їхнього подальшого успіху.
Гурток «Робототехніка» створено з метою залучення студентів до поглибленого вивчення комп'ютерно-інженерних наук, розвитку креативного мислення. Заняття проводяться на базі спеціалізованої лабораторії з використанням сучасного обладнання: мікроконтролерів Arduino, Raspberry Pi, робототехнічних платформ, сенсорів, 3D-принтерів та програмного забезпечення для моделювання.
Учасниками гуртка є студенти коледжу різних спеціальностей, які мають інтерес до техніки, програмування та інновацій.
Метою гуртка є оволодіння студентами практичними навичками створення, програмування та обслуговування робототехнічних систем. Гурток спрямований на розвиток інженерного мислення, засвоєння базових знань у галузях електроніки, автоматизації та інформаційних технологій.
Також гурток має на меті:
-
сформувати у студентів навички роботи з сучасними мікроконтролерами та сенсорами;
-
навчити основам моделювання та 3D-дизайну;
-
стимулювати творчу активність, інтерес до науково-дослідницької діяльності та новітніх технологій;
-
розвивати вміння працювати в команді над проєктами, брати участь у технічних конкурсах та хакатонах;
-
створити умови для раннього професійного самовизначення та підготовки до майбутньої кар'єри у сфері інженерії, ІТ чи автоматизації.
Загальні відомості про гурток
Гурток «Робототехніка» створено у 2024 році з метою залучення студентів до практичної діяльності у сфері сучасних технологій та інженерії.
Склад гуртка: студенти І–ІV курсів спеціальності 123 «Комп'ютерна інженерія», а також студенти інших спеціальностей, які цікавляться інженерними технологіями. До роботи гуртка долучаються викладачі циклової комісії комп'ютерно-інженерних дисциплін.
На засідання гуртка запрошуються фахівці-практики, представники ІТ-компаній, викладачі інших навчальних закладів та випускники коледжу, які мають досвід у науково-технічній сфері.
Засідання гуртка проводяться 4 рази на місяць, протягом року в спеціалізованій лабораторії робототехніки.
Матеріально-технічна база гуртка включає мікроконтролери (Arduino), набори деталей для роботів, датчики, 3D-принтер, паяльне обладнання, комп'ютери з необхідним програмним забезпеченням.
Формування гуртка стало важливим кроком у напрямку модернізації освітнього процесу, впровадження STEM-освіти та створення інноваційного середовища в коледжі.
Науковий напрям та тематика роботи гуртка
Гурток «Робототехніка» працює у напрямі програмування, електроніки та автоматизації. Тематика охоплює створення роботів, роботу з мікроконтролерами, сенсорами, 3D-моделювання та участь у технічних конкурсах.
Основні завдання гуртка «Робототехніка»:
-
Поглиблення базових знань з електроніки, схемотехніки та автоматизації.
-
Розвиток у студентів практичних навичок у галузі робототехніки, інженерного мислення та творчого підходу до вирішення технічних задач.
-
Ознайомлення з цифровими технологіями, сенсорами, мікроконтролерами, сервоприводами, контролерами для створення робототехнічних систем.Формування навичок роботи з мікроконтролерами (Arduino, ESP32, Raspberry Pi).
-
Підготовка до представлення результатів дослідницької діяльності в конкурсах, фестивалях, виставках, змаганнях з робототехніки.
-
Розвиток креативності та нестандартного мислення через розв'язання практичних завдань.
-
Ознайомлення з основами штучного інтелекту, машинного навчання та їх застосуванням у робототехніці.
-
Розвиток проєктного мислення: планування, поетапне виконання, презентація результатів.
-
Формування лідерських якостей і навичок командної співпраці.
-
Мотивація до самостійного навчання та технічної самоосвіти.
-
Набуття досвіду ведення технічної документації, креслень, звітів з реалізованих проєктів.
-
Ознайомлення з актуальними інженерними професіями та освітніми можливостями у сфері робототехніки.
-
Співпраця з іншими гуртками, навчальними закладами та університетами.
-
-
Сприяння формуванню ключових компетентностей особистості і фахівця, зокрема:
-
Технічної компетентності – вміння застосовувати знання з електроніки, програмування, механіки.
-
Критичного та логічного мислення – здатності аналізувати проблеми та знаходити ефективні рішення.
-
Інноваційного мислення – здатності створювати нові ідеї, проєкти та технології.
-
Комунікативних навичок – вміння чітко висловлювати думки, презентувати результати проектів.
-
Соціальних навичок – ефективна робота в команді, взаємодія з іншими учасниками.
-
Самоосвіти та саморозвитку – прагнення до самостійного набуття знань і вдосконалення.
-
Інформаційно-цифрової грамотності – здатності використовувати сучасні ІТ-інструменти для навчання і технічної діяльності.
-
Проєктної компетентності – вміння планувати, реалізовувати і оцінювати власні технічні проекти.
-
Основні види діяльності студентів на гурткових заняттях:
-
Розробка схем електронних пристроїв і збирання прототипів.
-
Вивчення основ програмування в середовищах Arduino IDE, Python, Scratch тощо.
-
Побудова та програмування автономних роботів і керованих платформ.
-
Вивчення принципів бездротового зв'язку: Bluetooth, Wi-Fi.
-
Вивчення принципів роботи з датчиками руху, температури, вологості, світла тощо.
-
Знайомство з конструкцією та принципами роботи дронів DJI Mavic AIR
Практичне освоєння 3D-моделювання.
-
Використання 3D-друку для виготовлення елементів конструкцій.
-
Створення систем на основі IoT (розумний дім, моніторинг довкілля, автоматизація).
-
Участь у конкурсах, фестивалях, виставках, змаганнях з робототехніки.
-
Організація міжгурткових або внутрішніх змагань з робототехніки (лінійні гонки, слідкування за лінією, лабіринти тощо).
-
Проведення навчальних майстер-класів, тренінгів, відкритих занять.
Окрім основних видів діяльності, студенти урізноманітнюють свою роботу працюючи із графічним та відеопрезентування своїх розробок в мережі TikTok, Instagram. You Tube. Також додатково поєднюють знання програмування роботизованих систем із створення програмних кодів для децентралізованих баз даних «Blockchain core», створення швидкодієвих, малозатратних SPA та SSR веб-додатків за допомогою React, Next.js, Vue.js (США).
Підсумок роботи гуртка «Робототехніка»:
-
Проведено 36 занять, засідання та заходи згідно плану роботи гуртка та коледжу.
-
Гуртківці взяли участь різних у семінарах і тренінгах з робототехніки та STEM напрямків.
-
Взяли участь і представили свої доповіді та розробки у науково-практичних конференціях і виставках технічної творчості.
Гуртківців взяли участь в олімпіадах та конкурсах з робототехніки, інженерії й програмування.
-
Члени гуртка презентували та захистили власні проєкти на коледжівському, регіональному та всеукраїнському рівнях.
-
Взяли участь у засіданнях, семінарах, конференціях, конкурсах Малої Академії Наук України.
-
-
Представлено повнофункціональні роботизовано системи, а саме «ELEGOO ROBOT CAR KIT V4», «FREENOVE TANK ROBOT KIT RASPBERRY PI 5» та «MECANUM 4WD ROBOT CAR» (робот-розвідник, лінійний трекер, робот з маніпулятором) на основі Arduino та Raspberry Pi та протестовано на робочих тренувальних трасах.
-
Створені 3D-турнікети.
-
Проведено практичні польоти з дронами DJI Mavic AIR.
-
Змодельовано сценарії 3D карт для автоматизованого обприскування плодових дерев на колекційно-дослідному полі ВСП Заліщицький ФК імені Є. Храпливого НУБіП України за допомого ПЗ DroneDeploy.
-
Спроєктовано моделі корпусів для роботів із подальшим 3D-друком та збирання на основі Lego.
-
Учасниками гуртка проведена робота над удосконаленням дипломних проектів «Інженерне проєктування та реалізація FPV дрона» та «Розумний кошик».
-
Гуртківці беруть участь у роботі над проєктом розумної лабораторії «Робототехніки».
-
Розроблено та представлено на різних конференціях проєкт «Safe on arduino Uno using LCD1602, 3x4 keyboard and servo».
-
Гуртківці взяли участь в обласному семінар-практикумі МАН «Робототехніка: конструювання, програмування, складання» м. Тернопіль
-
Представники гуртка взяли участь у проведенні майстер-класів «Робототехніка для всіх» у Дні відкритих дверей коледжу.
-
Гуртківці взяли участь в постійно діючому семінар-практикумі МАН з напрямку інженерії та матеріалознавства «Робототехніка: конструювання, програмування, складання» м. Бережани.
-
Учасники гуртка відвідали День відкритих дверей НУБіП України 2025, зокрема факультету інформаційних технологій та ознайомилися з освітніми можливостями нашого університету.
-
Організовано демонстрацію результатів роботи на підсумковій презентації діяльності наукових гуртків.
Робота гуртка «Робототехніка» сприяє розвитку ключових технічних навичок, зацікавленості студентів у STEM-напрямах, створенням підґрунтя для подальшої профорієнтації в галузях інженерії, програмування, ІТ та інноваційної техніки. Гурток став осередком технічної творчості, де учасники можуть експериментувати, досліджувати та реалізовувати власні ідеї.
Досягнення гуртківців:
-
Перемога у ІІІ етапі Всеукраїнського конкурсу Малої Академії Наук проєктів учасників відділення «Інформаційні технології», 2024 р.
-
Диплом лауреата стипендії президента України - Петрас Анатолій, 2024 р.
-
Участь у ІІ етапі Всеукраїнського конкурсу молодіжних науково-технічних проєктів «InventorUA», 2023-2024рр.
-
Диплом Департаменту освіти і науки Тернопільської обласної військової адміністрації І ступеня за зайняте І місце обласного етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт членів МАН України, 2024 р.
-
ІІІ місце у відкритих обласних змаганнях «Автоперегони» юних пілотів наземних дронів приурочених Дню Героїв Крут, 2025.
-
І місце ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт членів МАН України, 2024р.
-
Сертифікати учасників у змаганнях з робототехніки на базі LEGO education spike Prime, Scratch, 2025.
-
ІІ місце ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт членів МАН України, 2025 р.