Social-menu

Показове лабораторне заняття з дисципліни«Геохімія довкілля»

Тиждень еколого-біологічних дисциплін

Показове лабораторне заняття з дисципліни

«Геохімія довкілля»

У сучасних умовах інтенсивного сільськогосподарського використання земель, урбанізації та зростання антропогенного навантаження на природні системи особливого значення набуває вивчення ґрунтів як основного компонента довкілля. Ґрунт не лише забезпечує розвиток рослинного покриву, а й виконує низку ключових екологічних функцій – фільтруючу, буферну, захисну, акумулюючу та продукційну. Від його фізико-хімічних властивостей залежить екологічна рівновага біогеоценозів, якість харчових ресурсів та безпека життєдіяльності людини.

Серед показників, що визначають родючість та екологічну якість ґрунтів, важливе місце посідає склад катіонів у ґрунтовому вбирному комплексі. Зокрема, катіони кальцію та магнію відіграють ключову роль у формуванні структури, водного режиму ґрунтів, а також у забезпеченні рослин необхідними мінеральними елементами. Тому навички визначення їх кількісного вмісту в ґрунтах є базовими для підготовки майбутніх екологів.

У зв'язку з цим, у рамках Тижня екологічних дисциплін та з метою поглибленого вивчення дисципліни «Геохімія довкілля» і формування практичних компетентностей студентів спеціальності 101 «Екологія», було проведено показове лабораторне заняття на тему: «Визначення обмінних катіонів кальцію та магнію в ґрунті трилонометричним методом».

Метою заняття було формування у студентів практичних навичок аналітичного дослідження складу ґрунтів, зокрема визначення вмісту важливих катіонів — кальцію (Ca²⁺) і магнію (Mg²⁺), які є ключовими компонентами ґрунтового вбирного комплексу (ҐВК) що суттєво впливають на агрохімічні властивості ґрунтів.

У процесі заняття студенти:

  • ознайомилися з роллю кальцію та магнію у ґрунтоутворенні, впливом на фізико-хімічні властивості ґрунту, його родючіст;
  • засвоїли поняття ґрунтового вбирного комплексу, ємності катіонного обміну (ЄКО), а також ступеня насичення ґрунту основами;
  • опанували методику титриметричного визначення Са²⁺ і Mg²⁺ за допомогою трилонометричного методу з використанням Трилону Б.

Під час виконання лабораторної роботи студенти досліджували зразки ґрунтів навчально-дослідної ділянки коледжу. Було визначено концентрації катіонів кальцію та магнію, проведено розрахунок ємності катіонного обміну та ступеня насиченості ґрунтів основами. Результати аналізу дозволили зробити висновки про агрохімічний стан ґрунтів та сформулювати рекомендації щодо підвищення їх родючості.

Проведення показового лабораторного заняття дало змогу:

  • поглибити знання студентів з теми «Катіонний обмін у ґрунтах»;
  • відпрацювати важливі навички роботи з лабораторним обладнанням і реактивами;
  • розвивати критичне мислення у процесі аналізу результатів дослідження.

Заняття сприяло формуванню однієї з ключових фахових компетентностей майбутніх екологів — здатності оцінювати стан компонентів довкілля на основі результатів хімічного аналізу, зокрема ґрунтів як одного з основних елементів екосистеми. Проведена лабораторна робота також підкреслила важливість практичної підготовки студентів до майбутньої професійної діяльності.

Василь ГАГАЛЮК, викладач дисципліни «Геохімія довкілля»

: