Search

Про поточну ситуацію та наші завдання

Про поточну ситуацію та наші завдання

Генеральний директор директорату вищої освіти і освіти дорослих у МОН України Олег Шаров на своїй сторінці у Facebook висловив деякі міркування з приводу останніх подій. Пропонуємо ознайомитись з цією публікацією.

 

Пів місяця карантину позаду і вже розвіялись надії на його швидке закінчення. Медична статистика все більш тривожна та сумна. Невід'ємною складовою життя стали медичні маски, рукавички, антисептики, майже непрацюючий транспорт. Заклади вищої та фахової передвищої освіти України працюють у дистанційному режимі, тому дозвольте кілька тез про поточну ситуацію та наші завдання.

1. Найбільш резонансною подією тижня став проєкт секвестру Державного бюджету на 2020 рік. Цілком зрозуміле його спрямування на боротьбу з коронавірусом та проявами фінансово-економічної кризи глобального масштабу. Серед іншого Мінфін запропонував скасувати (порівняно недорогі) проєкти якісного розвитку у сферах освіти і науки (культури та мистецтва також), які саме й створюють ефект довіри суспільства до держави, сприяють розвитку людського капіталу та якості життя. Дуже добре, що цього разу проти поганої ініціативи об'єднали зусилля керівництво Міністерства, народні депутати профільного парламентського комітету, спілка ректорів, професійні спілки, громадськість, що залишає простір для помірного оптимізму.

2. Заклади вищої та фахової передвищої освіти не вперше стикаються з необхідністю дистанційного навчання. Грип у 2009 році, холодові карантини в 2015-2016 роках, досвід тимчасово переміщених закладів в умовах російського агресії, розвиток дистанційної форми здобуття освіти, реакція на наступ електронного навчання тощо примусили більшість закладів до розроблення різноманітних систем дистанційного навчання як доповнення або тимчасової альтернативи традиційному аудиторному навчанню. Дистанційне навчання в українських вишах реально функціонує, що дивує налаштованих на суцільний негатив медійників. Ніякої централізованої платформи чи єдиних підходів тут не існує і це дуже добре, бо кожний заклад, кафедра, викладач мають достатньо простору для реалізації своєї академічної свободи. Інша справа, що якість і результативність цієї роботи може бути дуже різна, а оцінка поточної самостійної роботи студентів залишається слабким місцем для багатьох закладів і викладачів.

3. Прийшов час думати про завершення 2019/20 навчального року. Не викликає сумнівів вирішальний вплив карантину на другий семестр, але це не звільняє учасників освітнього процесу від обов'язку належно вчити і вчитись. Наріжний камінь листа від 27 березня 2020 року № 1/9-178 – необхідність виконання кожним здобувачем освіти індивідуального навчального плану. Досягнення цієї мети може відбуватись в різні способи, що дозволяє кожному закладу освіти реалізувати свої академічну автономію та врахувати різноманітні особливості. Лист не є нормативним документом, але дозволяє уникнути невизначеності та звірити годинники при ухваленні управлінських рішень. Для багатьох важливо, що атестаційні іспити та захист кваліфікаційних робіт «під час заборони на відвідування закладів освіти її здобувачами (не інакше!) можуть проводитись дистанційно (у синхронному режимі!) із забезпеченням надійної автентифікації здобувачів та жорсткого дотримання карантинних вимог усіма учасниками освітнього процесу». Це не стосується лише єдиних державних кваліфікаційних іспитів та захистів дисертацій на здобуття наукових ступенів.

4. Керівники міністерства цього тижня розповіли про підготовку до вступної кампанії. Наразі розроблено декілька варіантів проведення вступної кампанії залежно від закінчення карантинних обмежень. Залишитись у межах раніше затверджених строків практично неможливо (рахували, що це можливо в разі закінчення карантину до 20 квітня). Основний варіант, який озвучений керівництвом, передбачає проведення вступної кампанії до закладів вищої та фахової передвищої освіти на основі 11 класів із затримкою приблизно на місяць. Вступна кампанія на основі 9 класів до фахових коледжів, після молодшого спеціаліста на бакалавра та після бакалавра на магістра може бути проведена в раніше затверджені строки або з невеликою затримкою. Розраховуємо визначитись з датами цьогорічної вступної кампанії і оголосити їх в наступні два тижні. Відпрацьовуються також різні версії проведення вступної кампанії у випадку подальшого продовження карантину. У разі гострої необхідності план «Б» буде розроблений.

5. Кілька днів продовжуються атаки на ЗНО. Деякі з опонентів пропонують провести вступні іспити у закладах вищої освіти. Привіт підзабутим корупції на вступі, «решалам», натовпам та скупченості у приймальних комісіях, необхідності складання іспитів у кожному закладі, до якого подаються документи тощо. Інші шукачі альтернативних шляхів пропонують зарахувати абсолютно усіх бажаючих, а потім відрахувати зайвих під час сесії. Тут вже прогнозується не тільки безпрецедентний спалах корупції під час такої вирішальної сесії (з можливістю підозріло швидкої амністії в разі згоди на подальше контрактне навчання), але й погіршення якості навчання завдяки непідготовленим до цього здобувачам, загибель маси некон'юнктурних спеціальностей, а також майже усіх закладів професійно-технічної освіти. Тому давайте готуватись до проведення зовнішнього незалежного оцінювання, тим більше, що наші вступники вже давно і старанно до нього готуються. ЗНО має високий рівень суспільної довіри. Рівний та справедливий вступ – наш безумовний пріоритет. Водночас скористаємось нагодою для подальшої заміни процедур особистої участі вступників на електронні.

6. Більшість директорату вищої освіти і освіти дорослих працює у віддаленому режимі. Особлива подяка Vitaly Nosok і Виталий Лутак, які створили і постійно підтримують систему, яка дозволяє організувати ефективну роботу наших працівників без приїзду на роботу. Впродовж цього тижня були винесені на громадське обговорення проєкти постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Типової форми договору про навчання», наказу «Про затвердження форм документів про вищу освіту (наукові ступені) та додатку до них, зразка академічної довідки», наказу «Про затвердження Порядку проведення експертною комісією виїзної ліцензійної експертизи» (останній проєкт підготовлено нашими ліцензійниками. Триває доопрацювання проєктів різних документів, винесених на громадське обговорення до початку карантину, з урахуванням пропозицій закладів освіти, органів державної влади та громадськості.

Від усього колективу бажаємо усім здоров'я та наснаги, стійкості та терпіння. Пандемія мине. Україна FOREVER.

: