Сторінками навчально-методичного журналу
"Фахова передвища освіта"
Інформаційно-комунікаційні технології займають одне з ключових місць в управлінні освітніми процесами. За останній рік інформатизація навчального процесу стала невід`ємною ланкою освіти, на вирішення котрої спрямовано досить багато зусиль і ресурсів. Основною метою залишається розробка нових освітніх технологій, здатних модифікувати традиційні форми представлення інформації для підвищення якості навчання.
Інформатизація освіти передбачає впровадження у вищу освіту нових засобів, методів та форм професійної підготовки майбутніх фахівців, створення та використання потужних, простих у роботі інтернет-технологій і засобів електронного навчання.
Для забезпечення дистанційної форми навчання студентів в умовах пандемії і створення єдиного інформаційного середовища навчального закладу, педагогічні працівники та адміністрація ВСП «Заліщицький фаховий коледж імені Є. Храпливого НУБіП України» перейшли на використання корпоративного пакету хмарних сервісів Google – G Suite for Education.
Розгортання системи G Suite for Education в нашому навчальному закладі розпочато ще в березні 2020 року, а вже у вересні було прийнято рішення дирекції коледжу щодо впровадження як єдиної платформи для навчання, і на сьогодні це потужне хмарне середовище з безліччю класів, груп, організаційних підрозділів та інструментів для дистанційної роботи і навчання ефективно використовується нашими студентами й викладачами.
Як у всіх хмарних середовищах, збереження даних користувача відбувається в Інтернеті з можливістю одержувати доступ до них у будь-який час і з будь-якого пристрою, з подальшим збереженням на жорсткий диск або роботою з даними у «хмарі».
G Suite for Education – це набір додатків, які надаються компанією Google безкоштовно для освітніх установ в рамках обраного освітнім закладом домену. До пакету входять 14 основних сервіси Google Workspace, серед яких навчальна платформа Google Клас, та 53 додаткових сервіси Google, а також система управління доменом Google Workspace – Консоль адміністратора
Як отримати G Suite for Education для мого навчального закладу? Процес складається з чотирьох етапів:
Процес впровадження G Suite for Education складається з ряду певних заходів неведених у таблиці.
Заходи щодо впровадження G Suite for Education в навчальному закладі.
№ |
Назва заходу |
Терміни виконання |
Відповідальні |
1 |
Отримання домену для закладу освіти |
Створено субдомен базового домену коледжу 16.03.2020 |
Керівник, адміністратор системи |
2 |
Проходження курсів підвищення кваліфікації в даній сфері |
До 31.08.2020 |
Керівник, адміністратор та модератори системи, викладачі, |
3. |
Формування творчої групи |
15.05.2020 |
Адміністрація коледжу |
4. |
Оформлення заявки та реєстрація в системі G Suite for Education |
01.04 – 31.05.2020 |
Директор, системний адміністратор |
4.1. |
Підтвердження права власності на домен |
01.04 – 31.05.2020 |
Адміністрація закладу, системний адміністратор |
4.2. |
Налаштування поштового сервісу |
15.05.2020 |
Системний адміністратор |
4.3. |
Підтвердження статусу освітньої некомерційної установи |
02.04 – 31.05.2020 |
Директор |
5. |
Розгляд питання щодо впровадження G Suite for Education на педагогічній раді коледжу |
28.08.2020 |
Адміністрація закладу |
6. |
Організація курсів навчання працівників закладу |
01.09 – 30.09.2020 |
Заступник директора, інженер, кер. творчої групи |
7. |
Планування та формування структури домену. Перші кроки. |
02.09-08.09.2020 |
Директор, заст. директора, інженер, кер. тв. групи |
7.1. |
Створення користувачів |
03.09.2020 |
Адміністратор, модератори |
7.2. |
Розподіл користувачів за підрозділами |
04.09.2020 |
Адміністратор, модератори |
7.3. |
Надання рівнів доступу користування службами |
07.09.2020 |
Адміністратор, модератори |
8. |
Розробка плану впровадження для закладу |
До 15.09.2020 |
Директор, заст.дир., творча група |
9. |
Публікування інформації щодо впровадження єдиної навчальної системи на діючому сайті навчального закладу |
До 18.09.2020 |
Заступник директора, інженер, кер. творчої групи |
10. |
Інформуваннябатьків, студентів щодо впровадження G Suite for Education |
Протягом вересня |
Класні керівники, викладачі |
11. |
Створення педагогічного співтовариства для всіх працівників закладу |
09.09 – 15.09.2020 |
Заступник директора., викладачі |
12. |
Створення віртуального комітету кураторів груп |
09.09 – 15.09.2020 |
Заст. дир., куратори груп, модератори |
13. |
Створення суспільних груп для студентів класу |
09.09 – 15.09.2020 |
Заст. дир., куратори груп, модератори |
14. |
Створення спільнот для студентських об'єднань і груп |
09.09 – 15.09.2020 |
Заст. дир., куратори груп, модератори |
15. |
Створення спільнот для студентського самоврядування |
09.09 – 15.09.2020 |
Заст. директора, студентське самоврядування |
16. |
Створення наглядової комісії |
09.09 – 15.09.2020 |
Директор |
17. |
Круглий стіл щодо навчання, використання сервісів Google та впровадження G Suite fo rEducation |
Раз на півроку |
Творча група |
17. |
Використання сервісів Google в освітньому процесі |
Протягом року |
Педагогічні працівники |
19. |
Засідання керівників творчих груп |
Щомісячно (Раз у квартал) |
Адміністрація, керівники творчих груп |
20. |
Індивідуальні консультації для керівників творчих груп |
Щомісячно |
Адміністрація, керівники творчих груп |
21. |
Щомісячні онлайн-панелі, вебінари щодо прикладів використання та застосування нових можливостей |
Щомісячно |
Адміністрація, заступник директора, керівники творчих груп |
22. |
Розгляд питання впровадження G Suite for Education на засіданнях методичних об'єднань |
Протягом року |
Керівники об'єднань |
23. |
Моніторинг стану впровадження |
Раз на півроку |
Адміністрація |
Корпоративний обліковий запис надає багато переваг над звичайним персональним акаунтом Google під час використання хмарних сервісів.
Станом на грудень 2020 року налічується близько 600 активних користувачів в межах домену нашого коледжу.
Особливої уваги заслуговує сервіс, розроблений на базі Google Apps – система управління навчанням (СУН) Google Клас.Найвідомішим прикладом системи подібного призначення можна назвати Moodle, але вона для більшості користувачів досить складна і не зовсім зручна у використанні.
Основним елементом СУН Google Клас є Групи. Функціонально Google Групи нагадують структурою форуми, оскільки вони дозволяють користувачам з легкістю відправляти повідомлення іншим користувачам, з якими вони часто спілкуються в межах цієї групи.
Сервіс "Завдання" в Google Клас забезпечує доступ до певного файлу, передбачає можливість надання доступу для одночасної роботи над одним документом кільком користувачам. Спільна робота розширює можливості навчання, студенти можуть обмінюватись ідеями і допомагати один одному. Такий підхід адаптує студентів до спільної роботи в групах.
Google Клас має багато можливостей: створення завдань, які інтегровані з Google Диском; спільна робота над завданнями, яка забезпечує двосторонній зв'язок між студентом та викладачем; спілкування в режимі реального часу; оцінювання виконаних завдань.
У Google Класі зручно працювати як викладачеві, так і студенту, оскільки служба забезпечує користувачів універсальним робочим апаратом, має зручний інтерфейс і можливості, необхідні учасникам освітнього процесу.
Сервіс дозволяє поєднувати процеси вивчення, закріплення та засвоєння навчального матеріалу, які під час традиційного навчання відокремлені один від одного.
Платформа дає можливість індивідуалізувати навчальний процес, спрощуючи роботу, разом з тим збільшуючи кількість індивідуально-групових методів і форм навчання. Також використання Google Клас сприяє підвищенню мотивації до навчання, дозволяє економити час підготовки до навчання; наочність і інтерактивність інформації при подібній організації сприяє кращому засвоєнню інформації.
На сьогодні в коледжі функціонує більше 300 курсів з усіх дисциплін.
Під час викладання дисциплін викладачі та студенти регулярно виходять на відеозв`язок, за допомогою вбудованої функції переходу з системи Google Клас до додатку Google Meet. Окрім занять викладачі активно застосовують дану платформу і для проведення нарад, семінарів, конференцій, тощо.
Наглядовою радою коледжу також проаналізовано використання студентами та викладачами мобільних ґаджетів під час організації навчального процесу у Google Клас, що ще раз підкреслює високу адаптивність системи під дисплеї мобільних пристроїв.
Використання Google Класу в управлінні освітнім процесом систематизує та виносить на більш високий рівень роботу всіх його учасників.
Володимир Глова, директор коледжу
Артур Червоняк, викладач комп'ютерних дисциплін