Як нас "розводять "
у супермаркетах…
Секретні прийоми продавців
Проти споживача «воює» ціла армія маркетологів і мерчендайзерів, психологів і фахівців з реклами. Пишуться тисячі книг про те, як залучити покупця, проводяться дослідження та навчальні семінари для продавців .... Що ж може протиставити людина, на яку спрямовані ці дії, у відповідь?
У імпульсивних покупках закладені емоційні аспекти, які інколи не усвідомлюються.. Покупки замінюють свободу, створюючи ілюзію вибору ... Вам знайома ситуація, коли, набравши повний візок корисних і непотрібних товарів, ви підходите до каси і з жахом думаєте, а чи вистачить вам готівки? А потім, вдавшись до рятівної електронної карти і повністю розрахувавшись, приносьте покупки додому і ламаєте голову, куди приткнути нові милі дрібнички і як швидше з'їсти куплені продукти, щоб вони не зіпсувалися. Втім, така історія - не рідкість
Як супермаркети маніпулюють покупцями? Існує легенда про те, що супермаркети використовують секретні технології для підвищення продажів.. Насправді, в арсеналі маркетологів і мерчендайзерів є «фішки» прості, але дуже дієві.
Фішка перша: «всинови двох дітей ,третього отримаєшбезкоштовно»
У магазинах часто пропонують набори товарів: купіть дві упаковки і ви отримаєте подарунок. Але магазин при цьому отримує більше прибутку, ніж якщо б ви купили одну упаковку, а подарунка не отримали б ви купили одну упаковку, а подарунка не отримали.
Фішка друга: «Викладка товару»
Найкраще в магазинах самообслуговування розкуповують той товар, який лежить на рівні очей. Тому на ці полиці кладуть товари дорожчі. Тому, проходячи між стелажами магазинів, звертайте увагу не тільки на ті речі, які знаходиться прямо перед вами, але іноді і опускайте очі вниз або піднімайте їх вгору. Це дозволить вам зекономити гроші.
Фішка третя: «Достаток»
Під час дослідження в супермаркеті була встановлена прихована камера. З її допомогою реєстрували кількість кліпання очей у покупців. Зазвичай у людини очі кліпають 32 рази в хвилину при сильному хвилюванні, до 60 разів при стані напруги і до 20 разів в розслабленому стані. Було встановлено, що під час вибору товару у жінок очі блимають до 14 разів на хвилину. Таке буває в стані трансу. Жінки можуть бути настільки захоплені розгляданням товарів, що не помічають нікого навколо себе.. Психологія жінки така, що їй легше вибрати товар на місці з того, що їй пропонують. Чоловіки ж ,зазвичай ,йдуть в магазин, знаючи заздалегідь, що вони хочуть купити.
Фішка четверта: «Розпродаж»
.
Слово «Розпродаж» магічно діє на покупців. Це слово є орієнтиром для споживача ,що якісний товар буде доступний за ціною. На розпродажі ви дійсно знайдете щось цікавеньке ... Але частіше туди віддають залежаний товар, який користується низьким попитом.
Фішка п'ята : «Перестановка в супермаркеті»
Напевно, ви помічали, що у вашому улюбленому магазині періодично відбувається повне перепланування. Це робиться в маркетингових цілях. Якщо ви ходите в магазин кожен день, то впевнено прямуєте саме в потрібний вам відділ, минаючи всі інші. Коли відбувається перепланування, ви вже точно не знаєте, де знаходиться потрібний вам товар, і вам доводиться розглядати всі стелажі. Таким чином, кошик ваших покупок поповнюється.
Фішка шоста: «Ілюзія доступності»
Товар в магазинах самообслуговування можна взяти в руки , оглянути упакування , прочитати всю інформацію про вміст. Взявши в руки товар, ми піддаємося впливу упаковки, яку старанно продумував виробник. Дуже переконливо діють апетитні картинки, графіки прискореного росту волосся під впливом шампуню, символи «Кращий товар року» і т.д.
Фішка сьома: «Запахи та музика»
Пряні аромати та приємна музика – простий трюк маркетологів, аби змусити вас купити більше. Як не купитись на магію? По перше, ні в якому разі не відправляйтесь в супермаркет на голодний шлунок. Обов'язково в якийсь момент ви вирішите купити непомірно дорогий, але дуже апетитний пампушок. Людям подобаються запахи печеного, і багато гіпермаркетів мають свої пекарні. Запах печеного хліба приваблює, викликає позитивні асоціації
Йдучи по супермаркету, на хвилину вслухайтеся. В магазині завжди грає музика. Дуже часто вона спокійна, розмірена і мелодійна. Насправді, це ще одна стратегія, яка спонукає вас до купівлі. Коли ви чуєте цю музику , то підлаштовуєтесь під неї, починаєте ходити більш повільно, зупиняєтеся біля яскравих стелажів. До речі, яскраві стелажі це також маркетингова хитрість.
Фішка восьма: «Кошик чи візок»
При вході в продуктовий супермаркет, візьміть із собою кошик замість возика. Великі розміри останнього будуть нагадувати вам про порожнечу, яку бажано заповнити чимось. Адже на дорозі до обраного відділу , ви проходитимете повз ряди із іншими товарами.
Фішка дев'ята «Свіжі товари»
У супермаркеті весь час намагаються спочатку продати товар з найменшим терміном придатності. Тому такі товари виставляють у перші ряди. Найсвіжіші товари, щойно привезені, відправляються в засіки. Тому, якщо ви хочете придбати свіже молоко чи сир, то загляньте в останні ряди викладки товарів, там ви знайдете все найкраще і свіженьке .
Фішка десята «Каса»
Стоячи в черзі до , нашій увазі пропонується велика кількість різних приємних дрібниць, смаколиків, які ми обов'язково захочемо купити. Якщо ви йдете в магазин з дітьми, що, до речі, є великою помилкою, то будете впевнені, що біля каси ваша дитина обов'язково побачить кіндер–сюрпризи, смачні шоколадки, цукерки, чупа-чупси, жуйки та інші солодощі, які так люблять діти. І ,звичайно, ж дитина починає канючити солодощі, щоб уникнути істерики недалекоглядні батьки, як правило, купують своїм діткам ці ласощі.
Прийшовши в магазин, зберігайте ясність свідомості і здатність критично мислити. Запитайте себе, перш ніж ухопитися за чергову дрібничку , що вами рухає зараз? Чи справді ви хочете її купити, або купівлю вам нав'язав спритний продавець? Хто багато заробляє, той багато витрачає. Таке життя: ми заробляємо і витрачаємо, заробляємо і витрачаємо .... Такий кругообіг грошей у природі. Що ж робити? Менше витрачати? Це схоже на скупердяйство! Але ми можемо вибирати, як заробляти і на що зароблене витрачати. Тому робіть покупки усвідомлено!
Галина СИТНИК,
викладач комерційних дисциплін