Search

Використання технології проєктного навчання на заняттях з біологічних дисциплін

Використання технології проєктного навчання на заняттях з біологічних дисциплін

Одним із видів навчання біології студентів Заліщицького фахового коледжу є метод проєктів. Він орієнтований на  самостійну діяльність студентів - індивідуальну, парну, групову, спрямовану на розв'язання конкретної проблеми з використанням різноманітних методів і способів навчання та знань з різних галузей науки. Використання проєктних технологій є так званим «містком» між теорією і практикою в процесі навчання, виховання і розвитку особистості студента.

Ця педагогічна технологія направлена  на застосування  фактичних знань та набуття нових. Тема проєкту є більшою за навчальні завдання, бо вимагає від її виконавців пошукових зусиль, дослідження та розроблення оптимального виконання, неодмінного публічного захисту та аналізу підсумків упровадження.

На заняттях з біології та ботаніки студенти готують проєкти після кожного розділу чи теми, часто працюючи із живим гербарним матеріалом, або на колекційно-демонстраційних ділянках, вивчають морфологію рослин, їх фізіологічні особливості, проводять фенологічні спостереження за ростом і розвитком рослин на різних стадіях. Після спостережень зібраний матеріал презентують на заняттях у формі проєктів. Група ділиться на ланки, де кожен студент готує матеріал, над яким він працював. Також практикуємо індивідуальну форму роботи студентів. Кожен здобувач освіти має своє завдання, над яким працює протягом певного часу. На практичних заняттях студенти захищають проєкти, часто вносячи свої пропозиції (наприклад з покращення екологічного стану свого регіону чи місцевості). Така форма роботи впливає на розвиток особистості та самореалізацію студента, розвиває у нього гуманізм, увагу та повагу.

Реалізація методу проєктів веде до зміни ролі викладача, його позиції: з носія готових знань він перетворюється в організатора пізнавальної діяльності своїх студентів. Особливо важливим при цьому є виконання викладачем ролі незалежного консультанта. Якщо він бачить, що студенти щось виконують неправильно, слід утриматися від підказок, а очікувати на запитання студентів. Якщо схожі проблеми виникають у багатьох студентів, то доцільно провести семінар-консультацію для колективного розгляду проблеми. У студентів при виконанні проєкту виникають специфічні труднощі, але вони мають об'єктивний характер, а їх вирішення є одним з педагогічних завдань методу. Змінюється і психологічний клімат в аудиторії, оскільки викладачу доводиться переорієнтовувати свою навчально-виховну роботу та роботу студентів на різноманітні види самостійної діяльності пошукового, дослідницького і творчого характеру.

Змінюється й роль студентів у навчанні: вони є активними учасниками процесу. При цьому відбувається формування такого конструктивного критичного мислення, яке важко сформувати під час звичайної «урочної» системи навчання. У здобуванні освіти студентів виробляється власний аналітичний погляд на інформацію. Вони вільні у виборі способів та видів діяльності для досягнення поставленої мети. Навіть невдало виконаний проєкт має позитивне значення. Розуміння помилок створює мотивацію до повторної діяльності, формує особистий інтерес до нових знань. Під час виконання проєкту студенти потрапляють у середовище невизначеності, що й сприяє активізації їх пізнавальної діяльності.

Крім того, метод проєктів дає змогу сформувати таку важливу якість особистості, як колективізм, що розвивається лише в дії і не може бути засвоєний вербально. Це стосується, в першу чергу, групових проєктів, де працює невеликий колектив, і в процесі сумісної діяльності виникає й сумісний продукт. До таких якостей передусім слід віднести вміння працювати в колективі, брати відповідальність за вибір рішення, аналізувати результати діяльності. Дуже важливою є здатність відчувати себе членом команди — підпорядковувати темперамент, характер, час, власні інтереси спільній справі.

Особливість проєкту як методу полягає в тому, що є можливість розглядати предмет вивчення не окремо, а цілісно. Тому під час створення біологічних проєктів вони містять знання з різних навчальних предметів, зокрема фізики і хімії, тобто враховують міжпредметні зв'язки.

Проведення одноманітних занять, використання традиційних методів та засобів навчання не сприяють активізації пізнавальної діяльності й мотивації до здобуття знань, а метод проєктів дає змогу посилити мотивацію до навчання.

Любов СОПІВНИК, викладач біологічних дисциплін

: